Friday, October 17, 2008

Erti kemaafan BATIN & ZAHIR



SAlam Lebaran...Apa erti Eid tahun ini buat shbt2 smua.Hm...No comment.Dah lama tak berkesempatan update blog. Sebenarnya lupa password, tambah lagi banyak sangat assignment & project nak disiapkan. Hamdah, dpt juga terus menulis.=P.

Pelajaran penting yang ana terima daripada lecture UNGS ku dari Bangladesh ( Ustz Mohd Yusuf Ali) dalam class pertama selepas cuti eid. Apa katanya?? “I thing, we need to change the word from, ‘Maaf Zahir & Batin’ to ‘Maaf Batin & Zahir’. You know why? If our batin satel, insyaallah our zahir also satel( If our batin is good, insyaallah our zahir must also good.)

Jika kita renung semula & bandingkan apa yang ustz jelaskan dengan apa yang telah junjungan besar Nabi Muhammad saw sampaikan kepada kita dalam hadith yang telah diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim.

….”Ketahuilah! Bahawa di Dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati.

Example yang mudah:
Memberikan kemaafan tidak semestinya perlu diungkapkan. Kita boleh lihat dari tingkah-laku seseorang.

Proof 1:
Anda mengalami krisis dengan sahabat anda. Menjadi adat, bila Hari Raya tiba kita saling bermaaf-maafan dan kita saling menerima kemaafan masing-masing. Suatu keajaiban berlaku, kalian masih merasa kurang senang bila bertemu dan cuba mengelak untuk bertemu. Adakan ini yang dikatakan sudah memberi kemaafan sedangkan kalian sudah menerima kemaafan? Pada hemat ana yang dhaif ini, kalian hanya memaafkan kesalahan zahir sahaja tanpa disusuli kemaafan batin.

Proof 2:
Contoh yang lain, seorang ibu misalnya. Berapa banyak dosa kita terhadap ibu kita sejak dari kita dalam kandungan hingga kita kesaat ini. Dalam kandungan- tending perut ibu, masa kecil sgt nakal-hiper aktiv, bila masuk universiti, kurang tanya kabar. Bagaimana penerimaan mereka terhadap kita? Sayangnya masih sama dan tidak pernah luput dek zaman. Betapa besarnya kasih-sayang seorang bonda terhadap kita. Penerimaan mereka sangat baik terhadap kita. Kenapa ye? Kerana mereka telah memaafkan kesalahan batin kita walaupun tidak diungkapkan dengan perkataan tapi dizahirkan dengan perbuatan. Ada mereka lafazkan, “Mak maafkan segala dosa kamu sejak dalam kandungan hingga sekarang”? Ana percaya,Insyaallah, mereka memaafkan dosa zahir kita juga. Walaubagaimanapun, sebagai seorang yang bersalah,kita perlu juga minta ampun dari mereka meskipun penerimaan mereka baik. Kan redha Allah terletak pada redha kedua ibubapa

Oleh yang demikian, mulai saat ini… Mulakan dengan kemaafan BATIN & ZAHIR. Kepada sahabat ana, maafkan segala kesalah BATIN& ZAHIR ana ye.Terutama kepada Usu yang tersayang. Diri ini sgt lemah, sentiasa melakukan kesilapan. Syg semua, InsyaAllah.

No comments: