Wednesday, April 22, 2009

Nyahkan stress

Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulliah Segala puji bagi Allah, masih diberi kesempatan oleh-Nya untuk terus menghirup oksigen hingga ke hari ini tanpa perlu membayarnya.


Ya Allah, bersyukur sgt2 dapat melepasi fatrah exam kali ini. Rasa hilang satu beban yang ditanggung. Selamat berjuang dengan pena untuk yang masih menempuhinya. Hm…Exam. Exam dan stress sangat sinonim kalau digandingkan sekali. Ada yang berpendapat, tak exam pun stress, exam pun stress. Jika ia terjadi, apa yang anda lakukan??

Adakah ini cara anda men’nyah’kan stress!?

1. Makan coklat

2. Menyanyi

3. Tidur

4. Tafakur alam/ bersiar2

5. Berzikir

6. Tilawah & mendengar alunan Al-Quran

Mungkin ini lah jawapan yang biasa kita dengar. Tidak mustahil untuk saya katakan, mugkin ada langkah pelik yangdiamalkan oleh sesetengah individu.eg. Pernah seorang menteri kabinet muslim mensarankan untuk menari apabila menghadapi stress. Inikah cara yang terbaik yang islam gariskan?


Semua jawapan yang diberikan kurang tepat termasuk yang menari tadi. Saya tidak menafikan keagungan membaca kalam Allah dapat menyahkan stress tapi kurang tepat. Anwser it in one word. GUESS…


Dr A’id Al-Qarni dalam bukunya ‘MENAKJUBKAN Potret hidup insan BERIMAN’, beliau mengatakan seluruh kehidupan orang mukmin adalah baik-saat mendapat nikmat & saat kena musibah, saat sehat & saat sakit, saat kaya & saat miskin, saat lapang & saat sempit, saat tenang & saat susah-oleh kerana dia adalah hamba-milik Allah dalam setiap keadaan. Dia ridha dengan ketentuan-Nya, tunduk pasrah kepada perintah-Nya, mengharap pahala kepada Rabbnya, bertawakkal kepada Khalidnya. Dia hidup di antara syukur dan sabar, menerima ketentuan takdir, dan menyakini bahawa apa yang Allah pilihkan untuknya adalah lebih baik daripada pilihannya sendiri.


Do you get the answer?

Yes, It is ‘IMAN’!



Alhamdulillah,syukur… tekanan menghadapi exam lah yang meng’force’ students untuk menghabiskan silibus2 yang tertunggak sebelum ini. Kalau tak ada exam, tak tau apa yang kita belajar sepanjang sem. Dengan menyedari kita adalah hamba Allah dalam setiap keadaan dan menggalas amanah ayah bonda lah yang memotivasikan kita untuk terus sabar mengharungi exam.

Berbalik kepada stress, masih tersisakah stress setelah anda mengaplikasikan sifat syukur dan sabar dalam situasi ini?


Tahniah! anda telah berjaya mennyahkan stress. Hidup bahagia tanpa stress.


Oleh yang demikian, benarlah slogan kempen sewaktu saya di matrik “No stress for real muslim”-mengakui dengan yakin setiap perkara yang terjadi adalah kehendak Tuhan.

No comments: