Tuesday, September 9, 2008

Puasa Meraih Taqwa



Kebiasaannya manusia selalu berkeluh-kesah bila ada ujian yang menimpa. Ana pernah di uji dengan satu ujian Allah yang sangat berat yang tidak pernah ana rasa ujian seberat itu sebelum ini(sewaktu di Kmph). Pada waktu itu, keimanan ana memang teruji. Untuk kesekian kalinya ana bertanya kepada seorang sahabat ana,cara hendak menjaga taqwa. Insya4JJI, kita sama-sama mengambil manfaat dari text ini.

Allah swt sentiasa memanggil dan menyuruh orang-orang beriman selalu meningkatkan ketakwaan nya dengan sebenar-benar taqwa(haqqa tuqatihi). Firman Allah swt “…bawalah bekal, kerana sebaik-baik bekal adalah takwa…” (Al-Baqarah 2: 197)

Mempertahankan iman adalah perjuangan, demikian pula dalam sabar. Semua itu merupakan perjuangan yang panjang dan tidak kunjung habis.

Ibadah puasa dengan latihan kesabaran tak dapat dipisahkan, meskipun sabar bukan tujuan utama puasa. Tujuan puasa adalah untuk meraih ketinggian darjat takwa. Tetapi sabar itu sendiri tidak dapat pisahkan dari darjat takwa.

Allah swt berfirman yang bermaksud :
“Hai, orang-orang yang beriman berlaku sabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu serta bertakwalah kamu agar kamu mendapat kemenangan.”
(Al-Imran :200)


Fathi Yakan dalam bukunya yang berjudul “Qowqqribun Najat Fi Hayatid Dutat”, mengatakan bahawa iman bukanlah sekadar konsepsi atau mengenai tarbiyah robbaniyah sahaja tanpa pelaksanaannya secara nyata. Iman harus terwujud dalam bentuk alamiah yang dapat membersihkan noda-noda jiwa dan dapat meningkatkan darjat kita pada kesempurnaan. Sedangkan puasa merupakan salah satu latihan spiritual yang terpenting. Puasa dapat 1.memperkuat iradat dan menjadikan iman dan taqwa sebagai pengendali jasad fizikal dan 2.menundukkan tuntutan jasad rohani. Puasa juga dapat 3.memperhaluskan perasaan, mengembangkan kecenderungan ke arah yang luhur serta 4.membersihkan fikrah dan 5.menjernihkan hati.

Pembersihan jiwa adalah hal yang pokok dalam puasa. Oleh kerana itu keberhasilan puasa Ramadhan dapat kita tinjau dari aspek, yakni kesabarannya, kekuatan iradahnya dan ketaatannya kepada Allah swt. Semua ini tidak lain merupakan perwujudan taqwa.

Pada hakikatnya, Ramdhan merupakan “madrasah” bagi orang yang dapat memanfaatkannya sebaik-baiknya.

Di bulan Ramadhan seorang muslim dapat memperbaharui ikatan-ikatan iman dan Islam pada dirinya dan dapat membawa bekalan sebanyak-banyaknya untuk dapat menutupi segala kekurangan dan kelemahan.

Sisi lain dari hikmah Ramadhan ialah dengan muncul dan semaraknya syiar Islam (secara lahiriah), seperti pertambahan kuantiti umat yang berkunjung ke masjid dan surau. Apa tidaknya, dalam bualn ini kita akan menyaksikan ramai anak-anak muda terutamanya terlibat dengan berbagai activiti seperti tadarus Al-Quran, tadabur dan tidak kurang kuliah agama di sekolah, kampus mahupun di institusi-institusi.

Ini menunjukkan bahawa rahmat Allah swt ada di mana-mana. Orang kafir pun dapat merasakan hal ini dengan meninggalkan jual-beli, baik dalam hal makanan mahupun keperluan. Islam sebagai rahmatan lil a’lamin pada saat itu akan dapat mereka rasakan.

Ramadhan benar-benar merupakan bulan yang mampu meningkatkan ruh Islam , syiar Islam dan ukhuwah Islamiyah.

Kita berharap, puasa dapat mengembalikan kefitrahan kita, sehingga dapat mengisi kehidupan ini dengan sebaik-baiknya dengan semakin meningkatkan amalan-amalan ibadat kita.

Wallahu a’lam…

Ulasan or edit ckit2 daripada : )
“KEAJAIBAN AKIDAH
Penerang Jalan Kecemerlangan Insan Mukmin”
Penerbit : Pustaka Jiwa Sdn. Bhd

No comments: